Menangani disiplin remaja
MASALAH disiplin di kalangan pelajar sekali lagi menyentak perhatian
seluruh rakyat Malaysia. Umumnya, guru-guru disiplin di sekolah
barangkali terbiasa dengan kesalahan pelajar-pelajar seperti memonteng
sekolah, melawan guru, menghisap rokok di sekolah dan sebagainya.
Namun, fenomena kini adalah amat membimbangkan kerana mengikut
mengikut statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), peratusan disiplin
moral di kalangan pelajar walaupun menurun iaitu 1.74 peratus daripada
5.5 juta pelajar pada 2005 berbanding 2 peratus pada 2004, ia mewakili
100,000 bilangan pelajar daripada 5.5 juta.
Bilangan yang kecil ini sepatutnya tidak menyebabkan kita berasa
selamat dan selesa. Sebabnya bilangan 100, 000 ini boleh mempengaruhi
bilangan yang ramai itu. Banyak faktor yang mempengaruhi perlakuan
remaja melakukan salah laku moral ini dan beberapa pihak harus sama-sama
menangani permasalahan ini.
Faktor-faktor salah laku disiplin
Rata-rata remaja yang bermasalah datang daripada keluarga yang tidak
bahagia dan kucar-kacir. Rumah bukan syurga untuk mereka meluahkan
perasaan dan berkongsi pengalaman. Kurangnya perhatian daripada ibu bapa
menjadikan anak-anak lepas bebas untuk membuat keputusan sendiri.
Lebih menyedihkan jika ada anak- anak yang membesar dengan asyik
melihat pertengkaran dan pergaduhan di rumah mereka. Ketiadaan saluran
yang betul untuk meluahkan perasaan tidakpuas hati remaja mendorong
remaja ini untuk meluahkannya bersama rakan sebaya di luar rumah,
terutamanya di sekolah. Akibatnya kepincangan dari rumah dibawa ke
sekolah dan masalah amat sukar diatasi melainkan akar masalah tersebut
dapat diatasi.
Selain itu remaja juga mengalami fasa perubahan, di mana kadangkala
remaja mengalami masalah konflik diri dan mencari-cari identiti diri.
Keperluan diri mula bertambah dan remaja mula meminta pandangannya
dihormati sedangkan sekelilingnya menolak. Kurangnya pengetahuan dalam
mengawal emosi menyebabkan remaja memberontak dan kadangkala bertindak
di luar batasan. Emosi remaja umumnya tidak stabil pada peringkat ini
dan kefahaman yang tinggi daripada ibu bapanya amatlah perlu dalam
menangani sebarang isu yang dikemukakan.
Remaja yang bermasalah juga seringkali berada di bawah pengaruh rakan yang memberi contoh tidak baik.
Ketiadaan sokongan, nasihat dan pemantauan yang berterusan
menyebabkan kecenderungan remaja melakukan perkara-perkara yang tidak
baik lebih kuat. Banyak masa dihabiskan di sekolah, justeru rakan-rakan
adalah terdekat yang mereka ikuti. Guru-guru mempunyai keterbatasan
waktu, dalam mengimbangi tugas menghabiskan subjek dan mendidik pelajar.
Fahaman bahawa rakan-rakan lebih memahami perasaan mereka menyebabkan
remaja lebih mempercayai rakan-rakan dalam membuat suatu keputusan.
Budaya berseronok dan suka mencuba sesuatu yang baru juga antara lain
menjadi faktor penggalak kepada permasalahan ini.
Maka langkah-langkah yang proaktif dan kolektif harus diambil untuk
menangani masalah ini. Kerajaan pada tahun lalu telah mencadangkan suatu
jawatankuasa untuk membendung permasalahan ini iaitu Jawatankuasa Induk
Menangani Gejala Disiplin untuk memerangi masalah disiplin pelajar
melalui 10 kementerian. Kementerian itu ialah Jabatan Perdana Menteri,
Kementerian Keselamatan Dalam Negeri, Kementerian Pembangunan Wanita,
Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Kesihatan Malaysia, Kementerian
Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Kementerian Pengajian Tinggi,
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kementerian Kebudayaan,
Kesenian dan Warisan dan Kementerian Penerangan.
Langkah ini seharusnya disambut dengan kerjasama yang baik daripada
semua pihak untuk menjayakannya. Namun begitu, langkah-langkah untuk
menangani masalah disiplin pelajar perlu dilakukan secara menyeluruh
(holistik) dan memerlukan perhatian seluruh lapisan sosial dan
masyarakat.
Peranan remaja
* Mencari kawan sebaya (peers) yang betul. Umumnya, remaja banyak
menghabiskan masa di sekolah bersama rakan-rakan. Pemilihan rakan sebaya
yang betul dapat mengelakkan daripada terpengaruh dengan unsur-unsur
yang salah. Rakan yang baik adalah rakan yang mengingatkan kita semasa
kita tersalah arah dan laku. Selalunya rakan-rakan terdiri daripada
orang yang sebaya dan bersependapat dalam banyak hal. Maka remaja harus
berhati-hati dalam memilih rakan.
* Mendapatkan bantuan jika ada masalah. Remaja perlu mendapatkan
nasihat daripada orang lain selain rakan sebaya jika menghadapi masalah
di rumah atau dengan rakan-rakan. Kebanyakan remaja lebih suka
mendiamkan diri dengan masalah mereka ataupun hanya menceritakan kepada
rakan sebaya. Akibatnya, kadangkala langkah yang diambil menjadi masalah
kepada orang lain kerana tidak selari dengan tuntutan agama dan
undang-undang. Berbincang dengan kaunselor atau guru dapat membantu
sekiranya ibu bapa dan penjaga tidak memahami masalah remaja.
* Berusaha menjadi contoh yang baik. Sikap ini harus ada pada setiap
remaja kerana ia dapat membantu remaja untuk mengawal diri.
Sekurang-kurangnya jka tidak boleh menjadi contoh yang baik kepada orang
lain, jadilah contoh dalam ahli keluarga sendiri dan juga pada diri
sendiri. Rasa bersalah sekiranya melakukan kesalahan harus dibayar
dengan azam untuk tidak mengulanginya lagi dan tidak berharap orang yang
terdekat melakukannya.
Peranan sekolah
* Subjek yang diajar harus ada nilai tambah, iaitu menerapkan
nilai-nilai murni dalam setiap kelas. Kelas boleh dijalankan dengan
interaktif supaya pelajar lebih berminat untuk datang ke sekolah dan
meneruskan kelas. Elemen subjek agama dan sivik seharusnya ada dalam
setiap subjek supaya remaja akan terdidik dengan nilai-nilai murni dalam
setiap apa yang dipelajarinya.
* Sentiasa berbincang dengan ibu bapa. Guru kelas boleh mengambil
langkah yang proaktif dengan menyelidik latar belakang pelajar-pelajar
kelasnya dan menghubungi ibu bapa untuk berbincang jika timbul apa-apa
masalah yang boleh membawa kepada perlakuan disiplin. Melabel murid
jahat bukanlah penyelesaiannya, tetapi guru seharusnya berusaha untuk
memahami punca pelajar bertindak sedemikian. Guru kaunseling juga harus
ditambah kerana pelajar boleh merujuk kepada mereka di atas apa-apa
masalah yang mereka hadapi.
Peranan Keluarga
* Contoh yang baik. Ibu bapa perlu menunjukkan contoh yang baik untuk
diteladani. Elakkan pertengkaran di hadapan anak-anak serta perlakuan
yang menyebabkan anak-anak berdendam dan tidak berpuas hati. Setiap ibu
bapa pastinya menginginkan anak-anak mereka menjadi baik, tetapi ibu
bapa seharusnya terlebih dahulu menunjukkan teladan yang baik untuk
diikuti. Selain itu ibubapa harus prihatin dengan pergerakan serta rakan
anak-anak untuk mengelakkan kejadian yang tidak di ingini berlaku.
* Berusaha memahami keperluan emosi dan jasmani anak-anak. Boleh
dikatakan masalah banyak berpunca daripada masalah dalaman iaitu masalah
keperluan psikologi. Justeru itu adalah wajar bagi ibu bapa untuk
mempelajari keperluan psikologi anak-anak dan cara-cara menangani setiap
isu. Ibu bapa juga harus berperanan memperlengkapkan anak-anak dengan
ilmu agama dan kekuatan spiritual supaya lebih kuat berdepan dengan
cabaran-cabaran masa kini.
Peranan masyarakat dan media
* Masyarakat juga harus berperanan dalam hal ini. Membantu
remaja-remaja yang bermasalah seharusnya bermula dengan memahami situasi
keluarga remaja berkenaan. Jiran-jiran misalnya boleh membantu dalam
mengenal pasti remaja yang bermasalah dan cuba membawa mereka ke jalan
yang baik melalui teguran yang berhemah. Media massa juga dapat membantu
dari segi pengisian rancangan di televisyen, radio dan juga di
suratkhabar. Program-program yang disediakan seharusnya lebih
berinformatif dan menjana pemikiran remaja.
Kesimpulan
Dalam hal ini, semua pihak harus menanganinya secara kolektif dan
bijaksana. Aliran fahaman remaja berubah dari zaman ke zaman dan cara
menanganinya akan turut berubah. Ibu bapa, pihak sekolah, masyarakat dan
media harus sentiasa menyumbang kepada penyelesaian masalah ini.
Menghadapi cabaran globalisasi yang tiada sempadan ini memungkinkan
semua maklumat sama ada baik atau benar disalurkan secara terus kepada
remaja.
Remaja mungkin mempunyai akses melakukan apa yang mereka mahu, tetapi hanya dengan keimanan yang tinggi dan kesedaran sivik.
0 comments:
Post a Comment