Menjadi
guru biasa kini tidaklah semudah yang disangka. Cabaran tugas dan
tanggungjawab yang diletakkan di bahu guru-guru kini ternyata amat
berat. Pendidikan yang menjadi teras
pembentukan mana-mana generasi turut terpanggil dan terheret untuk
menangani cabaran era globalisasi. Acuan pendidikan yang tepat dan
bersesuaian amat penting bagi menentukan hala tuju pembinaan tamadun
manusia dan negara di Malaysia khususnya umat Islam.
Menurut Kamus Dewan global
bermaksud dunia seluruhnya. Manakala , globalisasi membawa maksud
menjadi atau menuju ke arah kesejagatan. Ayat yang sering kita dengar
kini adalah “dunia tanpa sempadan”. Fenomena globalisasi ini berlaku di
seluruh dunia dan memberi kesan kepada semua negara dalam pelbagai aspek
kehidupan manusia sama ada ekonomi, politik, budaya dan pendidikan.
Proses
globalisasi dianggap sebagai sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan
sesiapa yang tidak turut serta akan ketinggalan. Proses globalisasi ini
berlaku dalam tiga bentuk utama iaitu teknologi, ekonomi dan ideologi.
Ketiga-tiga bentuk ini saling berkaitan antara satu sama lain dan
mempunyai hubungan secara langsung dengan dunia pendidikanCabaran
globalisasi dan liberalisasi menuntut perubahan dinamik dalam sistem
pendidikan bagi melahirkan warganegara ‘glokal’ yang bertindak bijak
menghadapi cabaran globalisasi dan liberalisasi mengikut acuan local
atau tempatan.
Falsafah Pendidikan Negara
telah menggariskan bahawa pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
yang berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah usaha untuk
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan,
berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran masyarakat dan negara
Namun
perlaksanaan terhadap konsep kesepaduan dalam pendidikan ini masih
kabur dalam usaha mencapai matlamat melahirkan individu yang seimbang.
Ini dapat dilihat pada arus pembangunan dan teknologi yang berlaku tidak
seiring dengan objektif Falsafah Pendidikan Negara (FPN) yang menuntut
tindakan yang bersepadu dalam kehidupan masyarakat dan pembangunan
nasional. Cita-cita materialistik dan duniawi yang menghantui pemikiran
masyarakat menyebabkan perlaksanaan FPN dalam sistem pendidikan tidak
terlaksana dengan berkesan bahkan nilai-nilai murni dan
didikan agama dan moral sebenarnya tidak dianggap suatu yang utama.
Penghayatan terhadap nilai-nilai agama dan moral hanya suatu teori yang
tertulis sahaja. Proses pengajaran dan pembelajaran tertumpu kepada
proses kognitif yang dikira penting untuk menghadapi peperiksaan dan
bernilai komersil untuk masa depan pelajar.
Untuk
menanggani cabaran-cabaran yang dihadapi tersebut, seseorang guru itu
perlulah mempunyai ciri dan kualiti yang profesional sesuai dengan
peroses globalisasi ini. Cabaran guru untuk merealisasikan Misi
Kementerian Pendidikan, khasnya meningkatkan kualiti sekolah ialah guru
haruslah sentiasa berusaha meningkatkan taraf professional melalui
latihan dalam perkhidmatan, perlaksanaan penyelidikan tindakan secara
kolaborasi, membuat refleksi kendiri, memupuk budaya ilmu, menambah ilmu
dan kemahiran melalui e-pembelajaran dan mengaplikasikan pengetahuan
dan kemahiran yang terkini untuk merancang serta melaksanakan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.
Dari
segi pengajaran yang efektif dalam sekolah berkualiti pula, bergantung
kepada perlakuan mengajar guru dalam proses perancangan, pelaksanaan dan
penilaian. Keberkesanan pengajaran boleh berlaku apabila guru telah
merancang sesuatu program mengajar mengikut prinsip mengajar.pengajaran
efektif mempunyai objektif pelajaran eksplisit yang ditentukan
berdasarkan sukatan pelajaran serta kebolehan murid-murid. Selain itu
melaksankannya dengan cekap dan berjaya menggunakan teknik mengajar yang
sesuai. Strategi dan kaedah mengajar yang digunakan adalah sesuai dan
cerdas diberikan aktiviti pengayaan, manakala murid-murid yang lambat
dibimbing dengan aktiviti pemulihan. Keberkesanan pengajaran ini dapat
dilihat apabila guru menggunakan teknik penilaian terhadap aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Seorang
guru berkualiti juga perlu mempertingkatkan Profesionalisme. Guru harus
sedar tentang tugas dan amanah yang dipikul untuk mendidik generasi
yang akan mencapai wawasan negara. Kemahiran dan pengetahuan dalam aspek
pendidikan perlu dikemaskini. Berusaha mengaplikasi kaedah- kaedah
pengajaran dan pendidikan terkini. Guru perlu menyambut baik dengan
mengikuti kursus-kursus pendidikan yang dianjurkan oleh pihak-pihak
berwajib agar dapat mempertingkatkan keupayaan, ketahanan dan prestasi
bagi mendepani cabaran yang semakin kompleks ini. Dengan ini suatu
anjakan paradigma dapat dilakukan oleh para pendidik.
Perkara
yang paling penting bagi guru zaman globalsasi ini ialah meningkatkan
kemahiran Dalam Penggunaan ICT. Bidang perguruan sentiasa berkembang dan
berubah sejajar dengan perubahan zaman. Perkembangan global dengan
teknologi telekomunikasi dan internet menuntut banyak cabaran kepada
pendidik untuk mencapai Misi Nasional. Para guru mesti bersikap proaktif
dan terangsang dengan perkembangan teknologi yang semakin canggih ini.
Ilmu ICT mesti terlebih dahulu dapat dikuasai oleh para pendidik sebagai
melengkapkan
diri dengan kemahiran terkini bagi menyempurnakan penubuhan sekolah
bestari yang berteraskan penggunaan komputer sebagai satu bentuk
kurikulum wawasan negara Malaysia untuk menjadikan negara maju menjelang
2020. Guru juga harus memperlengkapkan diri secara global kerana dalam
era teknologi maklumat masa kini masyarakat terpaksa berdepan dengan
pelbagai peralatan elektronik dalam kehidupan harian sebagai cara hidup
moden. Pembestarian sekolah seperti projek Sekolah Bestari dan SchoolNet, hendaklah dihargai oleh guru dengan menggunakan segala kemudahan semaksima mungkin.
Selain
itu juga seorang guru perlulah berpengetahuan, berdaya Fikir dan
berakhlak. Guru yang berpengetahuan perlu serba tahu dengan menambah
pembacaan untuk peningkatan ilmu serta dapat membawa isu-isu semasa
untuk dibincang dan mencari penyelesaian. Isu-isu semasa berkaitan
dengan kekeluargaan dan komuniti, ekonomi dan sebagainya. Guru yang
berpengetahuan dapat melahirkan generasi anak didik yang cemerlang di
kemudian hari. Dalam perubahan sistem pendidikan yang semakin mencabar
ini, profesion perguruan perlu menyediakan diri dengan amalan nilai
murni dan akhlak yang terpuji. Dalam kurikulum pendidikan ditegaskan
nilai-nilai murni yang perlu diserapkan kepada pelajar dalam pengajaran.
Penerapan nilai murni ini penting untuk menyediakan para pelajar
menjadi warga yang berguna kepada bangsa dan negara.
Di
samping itu, guru juga mestilah berupaya membuat keputusan,menyelesai
masalah serta berfikiran kritis dan kreatif. Para pendidik juga mesti
sedar bahawa profesion mereka bukan sahaja mengajar tetapi terlibat
sebagai pentadbir, pengurus, perancang, pelaksana, penilai, penyelia,
pengawal dan sebagainya.
Tanggungjawab merupakan suatu perkara yang amat penting untuk membimbing
pelajar bagi mencapai kemajuan dan wawasan, para guru perlu
melaksanakan tanggungjawab terhadap terhadap pelajar seperti
mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar, bersikap adil, memupuk
nilai murni. Tanggungjawab terhadap ibu bapa juga penting seperti seperti
mewujudkan hubungan mesra, menghormati mereka, tidak dipengaruhi oleh
kedudukan sosial dan ekonomi mereka dan memberi maklumat kepada mereka
untuk kepentingan anak-anak mereka. Seterusnya tanggungjawab terhadap
masyarakat dan negara seperti mengelak dari menyebar perkara negatif,
menghormati masyarakat setempat serta menggalakkan kerjasama dan
persefahaman. Dan akhirnya tanggungjawab terhadap rakan sejawat dan
profesion seperti mengelak dari membuat kenyataan negatif, tidak melibat
diri dalam kegiatan yang menjejaskan kepercayaan masyarakat serta
membantu rakan sejawat.
Kesimpulannya,
peranan guru sangat penting dalam membentuk modal insan cemerlang. Oleh
itu, reformasi pendidikan memainkan peranan yang penting untuk
melahirkan Wawasan 2020 supaya menjadikan Malaysia sebuah negara yang
maju dan kecemerlangan pendidikan dalam erti kata yang sebenar.
0 comments:
Post a Comment